פרופ' אילן ארז – כירורג ילדים

*פרופ' אילן ארז – מנהל המחלקה לכירורגית ילדים במרכז הרפואי מאיר, בעבר.

*מתן ייעוץ, אבחון, מניעה וניתוחים בתינוקות, ילדים ונוער.

*בקע מפשעתי, בקע טבורי, אשך טמיר, הידרוצלה, הזעת יתר בכפות הידיים.

תור לייעוץ במרפאות:

כפר סבא – שר"פ + מגדל קניון כ"ס הירוקה, קומה 11 טל: 07-33-700700

נתניה – "בית גדי" – רח' חיים לבנון 1, נווה איתמר. טל: 09-8848444

 

אשך טמיר

בחר קטגוריה »

איך מבצעים ניתוח הורדת אשך ?

שאלה:  

לד"ר ארז שלום,יש לי בן שאמור לעבור ניתוח בגיל שנה בערך להוריד אשך טמיר ימני שנמצא כרגע במפשעה והורגש בבירור. אני חוששת בעיקר מההרדמה. איך מבצעים ניתוח כזה?האם החתך בשק האשכים או באיזור המפשעה? עושים תפרים? אשמח לשמוע פרטים על הניתוח עצמו.

תודה מראש

תשובה:

גיל שנה הוא גיל טוב לבצע את הניתוח. הניתוח נעשה (כמו כל הניתוחים לתינוקות וילדים) בהרדמה כללית. בניתוח עצמו כפי שכתבת "פותחים באיזור המפשעה", מבודדים את האשך, מפרידים אותו מהרקמות מסביב ומקבעים בשק האשכים. כל התפרים נמסים במשך הזמן והחתך במפשעה נתפר באופן פנימי ללא תפירה חיצונית ואין צורך בהסרת התפרים לאחר מכן. הניתוח אורך בדרך כלל פחות מחצי שעה.

בהצלחה

בן 13 נראה נשי לאחר כריתת אשך

שאלה: 

שלום ,

בני כעת בן 13 שנים ויש לו מראה קצת "נשי". צריך לציין דבר חשוב- בגיל שבוע הוא עבר באופן דחוף ניתוח להסרת אשך אשר היה קשה וכחול. אחרי הניתוח שמנו לב שהוא עבר עוד ניתוח בבטן תחתונה מצד ימין, והסירו גם את האשך .היום הבן שלי נראה כמו ילדה. האם יש קשר בין הדברים? האם זה השפיע? למה לא אמרו לנו מה הניתוח בבטן?

תשובה:

מהתאור עולה שילדך עבר ניתוח דחוף להסרת האשך בגלל תסביב, קרוב לודאי, שגרם לנמק האשך, בגיל שבוע. הניתוח נעשה דרך המפשעה- כנראה שלך זה נראה כמו חתך בבטן התחתונה, מימין. אני משוכנע שהרופא המנתח, או המסמכים מאותו אשפוז יסבירו  במפורט מה היה בניתוח. אין קשר בין הסרת האשך ו"מראה נשי" כביכול.

בברכת שנה טובה

אילן ארז

האם יש צורך בניתוח Retractile testis

שאלה: 

שלום,

בני נולד עם אשך תמיר מצד שמאל אשר ירד לאחר מעקב , לשק.לפני מספר חודשים התחיל בני להתלונן על כאבים ונפיחות באשך,בבדיקה אובחן בקע שמאלי. היום הילד בן 5 ושני רופאים המליצו על ניתוח וכרורוג בכיר המליץ על מעקב. אנחנו רואים שהאשך עולה ויורד לשק ,האם מצב זה נקרא Retractile testis?באולטרסאונד נראה בקע מפשעתי ובאולטרסאונד אשכים נראה תקין מה זה אומר?האם יש צורך בניתוח?האם זה לא מצב דחוף? תודה

תשובה:

אשך נייד שעולה למפשעה (במצבים של קור או מאמץ) ויורד חזרה לשק האשכים נקרא Retractile testis. אין צורך בניתוח קיבוע. בקע הוא כבר סיפור שונה ואם אכן בבדיקה על ידי רופא מומחה לכירורגית ילדים האבחנה נקבעת, יש צורך בניתוח, בהקדם האפשרי. במקרה שלכם נדרשת לדעתי בדיקה נוספת על ידי כירורג ילדים.

בהצלחה

אילן ארז

בדיקת חבל זרע תחת מיקרוסקופ

שאלה: 

שלום דר'

תודה על תשובתך.

האם בדיקת חבל זרע תחת מיקרוסקופ נעשית במהלך הניתוח? לבני יש גוש קטן בשק האשכים אני מניחה שזהו אשך שהתנוון. הבנתי שיש צורך להוציאו, האם הוא נשלח לבדיקת ביובסיה גם והאם זה נעשה אוטומטית או שיש צורך לבקש זאת?

תשובה: אין צורך לבצע בדיקת חבל הזרע תחת מיקרוסקופ במהלך הניתוח.

הבדיקה ההיסטולוגית נעשית לאחר הניתוח בכל המקרים ואין צורך לבקש אותה.

בברכה

אילן  ארז

מציאת חבל זרע בשק- אשך מנוון

שאלה:  

שלום דר' אילן ארז קודם כל  רציתי להודות לך על תשובותיך המקצועיות והברורות לשאלות הגולשים. בני בן 10 חודשים עומד לפני ניתוח פתיחת המפסעה ואיתור אשך (יש לו אשך מאוד קטן בשק). אם מציאת חבל זרע בשק יעיד חד משמעית על נוכחות אשך מנוון וימנע חיפושים בבטן? האם יכול להווצר מצב שחלקי האשך בבטן ודווקא חבל זרע בשק?

תשובה: מציאת חבל זרע במפשעה אכן יעיד שהיה אשך במפשעה. בכל מקרה כזה הכירורג יישלח את קצה חבל הזרע לבדיקה תחת המיקרוסקופ לאשר שמדובר בכלי דם וצינורית  הזרע ואולי גם יימצאו שרידים של האשך המנוון עצמו. לא מוכר מצב שהאשך בבטן וקצה חבל הזרע במפשעה ולכן אין צורך לחפש בבטן. ואולם, אם פתיחת המפשעה לא תגלה חבל זרע או סימני אשך יש לחפשם בבטן.

בהצלחה

חשש מהרדמה לפני ניתוח

שאלה: בני בן  11 חודש .נולד עם אשכים טמירים נקבע לו ניתוח והוא נדחה מהסיבה שהיה מאושפז בגלל חוסר חמצן בזמן שינה (סיטוראציות 84 במקום 94)בשנת לילה,ובשנת צהריים היה תקין. הרופא אמר כי מומלץ לקחת לפני הניתוח שיהיה בעוד שבוע ב"ה סטרואידים כ 5 ימים לפני. החשש שלי הוא מההרדמה עקב הבעיה שהעלתי מאחר שבגללה דחו את הניתוח. אשמח לשמוע את דעתך בנושא והאם אין ממה לחשוש.

תשובה: דאגתך בהחלט מובנת אך המענה לשאלתך יינתן ברצון על ידי מומחה להרדמת ילדים.

בהצלחה בניתוח

האם צריך לבצע בדיקה הורמונאלית לפני ניתוח אשכים טמירים

שאלה: לבני בן השנה וחצי יש אשך טמיר והוא עומד לפני ניתוח. בבדיקות שהוא עבר עד כה לא הצליח אף אחד להרגיש אשך ולא ידוע אם הוא בכלל ישנו. חברה שלי שעברה את אותו סיפור עם הבן שלה טענה באזני כי לפני שניתחו את בנה הוא עבר בדיקת רקמות לבדיקת הורמונים נקביים וזכריים. לטענתה - יש מקרים בהם הסיבה לכך שלא מתפתח אשך שני היא הורמונאלית וילדים אלה מטופלים  הורמונלית. היש אמת בדבר?

תשובה: מבצעים בדיקת רקמות רק במקרים נדירים ביותר (כששק האשכים ריק מאשכים בשני הצדדים וכשיש סימנים נוספים לאפשרות של סיבה אנדוקרינית לבעיה).

המקרה של בנך שגרתי למדי ובדרך כלל מבצעים ניתוח מפשעתי או בטני (בלפרוסקופיה) לאיתור האשך ולקיבועו בשק האשכים.

בהצלחה

אילן ארז

אולטרא סאונד ואשכים ניידים

שאלה: ברצוני התייעץ בקשר לאי ירידה אשך ימין לילד עד גיל 10 חודשים לאחר התייעצות אם אורולוג הוחלט לבצע אולטרסאונד האשך נמצא בשק האם הניתוח בהרדמה מלאה ומה הסיכון בניתוח

תשובה: אם האשך אכן נמצא בשק (בבדיקת אולטראסאונד), כפי שכתבת,  כנראה שמדובר באשך נייד (Retractile testis) ולכן אין צורך בניתוח. אני ממליץ בכל אופן על בדיקה חוזרת ע"י  כירורג ילדים .

אילן ארז

סכנה לבעיית פוריות בעתיד ?

 שאלה:  

דוקטור יש לי שאלות- הבן שלי נולד עם שני אשכים תמירים. לטעת הרופאים אשך אחד ירד באופן עצמאי ואין צורך לנתחו ואילו אשך שמאל נותח בגיל שנה ו- 4 חודשים.מאז הניתח אנו מידי שנה מגיעים לביקורת, והרופא ציין שהכל בסדר ואין צורך לנתח. בינואר האחרון הרופא טען שהאשך עדיין למעלה ואינו בשק האשכים ועדיף לחזור בעוד מס' חודשים לביקורת. היום, הילד כשהילד כבר גדול הרופא פסק שיש צורך בניתוח. שאלותיי הם:1. האם ישנה סכנה לבעיית פוריות בעתיד? הופא אליו פניתי לא בדיוק ידע מה לענות בנושא,הוא טען שהוא לא יודע מה יהיו ההשלכות. אשמח לשמוע דעתך...

תשובה:

שלום, אם אני מסכם את לוחות הזמנים בנך בן לערך שנתיים וחצי. אינני חושב שדחית הניתוח לשלב זה עלולה לסכן את הפוריות העתידית של בנך, אם כי כמובן מוטב היה  לו נותח בגיל שנה לערך.                                                                                                                                                                                                                   בהצלחה בניתוח