פרופ' אילן ארז – כירורג ילדים

*פרופ' אילן ארז – מנהל המחלקה לכירורגית ילדים במרכז הרפואי מאיר, בעבר.

*מתן ייעוץ, אבחון, מניעה וניתוחים בתינוקות, ילדים ונוער.

*בקע מפשעתי, בקע טבורי, אשך טמיר, הידרוצלה, הזעת יתר בכפות הידיים.

תור לייעוץ במרפאות:

כפר סבא – שר"פ + מגדל קניון כ"ס הירוקה, קומה 11 טל: 07-33-700700

נתניה – "בית גדי" – רח' חיים לבנון 1, נווה איתמר. טל: 09-8848444

 

הידרוצלה

20 באוקטובר, 2011  |   נכתב על ידי:

ממש כמו במצב של בקע מפשעתי אצל תינוקות ( ממצא מולד)  גם הידרוצלה הינה תוצאה של אי ספיגת הסעיף הקרומי הנמשך מחלל הבטן וסגירת המעבר בין חלל הבטן למפשעה עוד בתקופה הטרום לידתית. אפשר לומר ששתי התופעות למעשה הן ממש "קרובות משפחה". הידרוצלה היא הצטברות של נוזלים באותו "נרתיק" שלא נספג, לפני הלידה.
ההבדל בין הידרוצלה לבין בקע מפשעתי מבחינה אנטומית אולי לא גדול אך המשמעות רבה ביותר. במקרה של ההידרוצלה צינור המעבר בין חלל הבטן למפשעה דק ועדין ואינו מאפשר חדירה בלתי רצויה של מעי לתוכו, ולכן  במקרה של הידרוצלה אין סכנת כליאה.
לרוב,  הנפיחות מלאת הנוזלים (עור שק האשכים בגוון כחלחל) תעלם עד גיל שנה-שנה וחצי ולכן אין צורך בניתוח. כל שצריך לעשות-  מעקב ובדיקה חוזרת של כירורג ילדים מומחה.
בחלק מהמקרים, המעבר הצר נשאר פתוח (communicating hydrocele) וכיס הנוזלים יתמלא ויתרוקן. הורים חדי עין ישימו לב שבערב שק האשכים גדול ולמחרת בבוקר קטן ונראה תקין. ההסבר לכך פשוט: כאשר הילד מתרוצץ ומתאמץ במהלך היום נלחצים נוזלים מחלל הבטן  אל שק האשכים שיתפח. במהלך שינת הלילה  הנוזלים יחזרו טיפה אחר טיפה לחלל הבטן ובבוקר שק האשכים יראה תקין לחלוטין. ממצא של הידרוצלה אינו מחייב ניתוח דחוף מאחר שהילד אינו סובל מכאבים, אין סכנת סיבוך כלשהו וברוב המקרים הממצא נספג ונעלם, בדרך כלל עד גיל שנה וחצי.
במקרה שהמעבר הצר, בכל זאת, נשאר פתוח אין שום דרך שבה הבעיה "תסתדר" מעצמה, ולכן יש צורך בניתוח.
"שאיבת נוזלים" כטיפול אינה מומלצת בשום אופן מאחר שלא זו בלבד שהבעיה תחזור, עצם הפעולה עלולה לגרום  לזיהום מקומי חמור.

הניתוח יבוצע כמו בניתוח בקע מפשעתי, בהרדמה כללית ודרך המפשעה. בניתוח סוגרים את הנרתיק הצר המחבר בין המפשעה לחלל הבטן, חותכים מוציאים את שולי שק ההידרוצלה כך שהנוזלים לא יצטברו שוב לאחר הניתוח. כמו בניתוחי ילדים אחרים גם כאן נעשה שימוש בתפרים נמסים ואין משאירים תפרים על העור. הניתוח כמעט משולל סיבוכים והתוצאות מצוינות.                                                                                                                                                                                       הידרוצלה איננה  בעיה חמורה. אם אינה מסתדרת מעצמה, כל שיש לעשות הוא לבצע ניתוח קל ופשוט  ולצאת לדרך חדשה ובריאה!